Referat fra bussturen til Granada 10,11,12, mars 2015

Referat fra bussturen til Granada 10,11,12, mars 2015

Tirsdag 10. april møtte 40 forventningsfulle kvinner og menn opp utenfor Paquebote for å være med på turen til Granada. Marita møtte opp med sjåføren Antonio kl 08.30 Litt kaldt på morgenen, men da vi stoppet for en pause (ikke lunsj, den skulle vi ha på hotellet), varmet solen allerede.

Landskapet vi passerte var utrolig fint. Fjellkjeden Sierra Nevada åpenbarte seg i sin fulle lengde. Sierra Nevada er en fjellkjede i Andalucia. Betydningen av det spanske navnet er ”snøkledd fjellkjede”, og det høyeste punktet er Mulhacén, 3470 moh.

Vi kom til Hotel Granada Center, et **** hotell sentralt i byen, i god tid før lunsjen, slik at alle fikk pakket ut. Lunsjen besto av tre retter inkl. 1 glass vin.

Kl 16.00 var vi tilbake i bussen der vi møtte vår svensktalende guide Mercedes. En guide som var utrolig kunnskapsrik og alt hun fortalte oss var med en innlevelse som var helt unik. Bussen kjørte oss til en gammel bydel med en flott utsikt over byen og Alhambra. Herfra spaserte vi nedover trange gater på rullesteiner. Flere steder hadde vi en liten stopp, slik at Mercedes kunne gi oss en oversikt over Granadas historie og informere oss om hva vi så.

Etter turen hadde vi resten av dagen fri. Noen av oss gikk til katedralen, som ble bygget av dronning Isabella umiddelbart etter erobringen av Granada. Katedralen er et mesterverk av spansk renessansestil. Katedralen har imponerende fasader og et fantastisk interiør med en grand alter og flere kapeller. I gravkammeret er gravene til de katolske kongene.

Neste dag var det bare å stille opp utenfor hotellet kl 08.30 for i dag skulle vi til Alhambra. Ved inngangen møtte vi Mercedes og hennes eks. mann Nikolas som skulle være våre guider. Og for en dag!

Alhambra (Det røde slottet) er et palass og et festningskompleks som ble bygget på midten av 1300-tallet av de mauriske herskerne i emiratet Grenada, i dag i den autonome regionen Andalucía i Spania. Festningen står i dag på UNESCOs verdensarvliste og er en av Spanias største turistattraksjoner.

Vi ble delt inn i to grupper og begge guidene hadde en innlevelse når de fortalte, og de var utrolig kunnskapsrike. Det er vanskelig å skrive noe om opplevelsene, de var nok forskjellig for hver og en av oss som var med. Men da vi gikk for å spise lunsj på restaurant Jardines Alberto rett over gaten, var det en enighet om at dagen så langt hadde vært en opplevelse av de sjeldne.

Etter lunsjen ble vi, som ønsket det, hentet av Antonio og kjørt tilbake til hotellet, mens de andre gikk til byen.

Men dagen var ikke over ennå. Kl 20.30 ble vi kjørt i minibusser til Restaurante Cueva de la Rocio der det var flamenco. Showet, som varte i en time, foregår i en ”grotte” og drives av den prestisjetunge danser og koreograf Juan Andres Maya. Showet var delt i to og var en hyllest til typiske og tradisjonelle danser fra Sacromonte.

Det hadde vært en lang og opplevelsesrik dag, så mange av oss valgte å gå på rommet når vi kom tilbake til hotellet. I morgen var det atter en ny dag.

Vi hadde formiddagen fri, dagen vi skulle reise hjem. Kl 13.00 gikk bussen, og det var bestilt lunsj på det stedet vi hadde en pause på turen til Granada. Det var litt av en lunsj; salat, calamaris, suppe, lammekoteletter og dessert (og alt smakte veldig godt). Vinflaskene ble satt på bordet etter hvert som flaskene ble tomme. Det ble til slutt veldig livlig ved noen av bordene, men hva gjorde det, alle hadde det trivelig hver på sin måte.

Kl 20.00 var vi tilbake der turen startet, nesten i alle fall. Vi ble sluppet av der skolebussen stopper rett nedenfor Supercore, slik at alle stort fikk lik lengde å gå hjem.

Tusen takk til Marita for en fantastisk tur. Hun deler med oss sine opplevelser fra hun kom til Cartagena. Denne gangen fikk vi innblikk i hvordan julen feires og spansk etikette, både på restaurant og på besøk i et spansk hjem.

Takk til Bjørnar og Oddbjørn for et flott opplegg lagt opp i samarbeid med Marita. Og takk til vår dyktige sjåfør Antonio som kjørte oss frem og tilbake til Granada uten uhell. At vi også hadde et fantastisk vær gjorde dagene og kveldene til en fin og opplevelsesrik tur.

Og sist, men ikke minst tusen takk til våre to guider som fortalte historien om Granada og Alhambra. Este tiene una duración de 1 hora en el que podremos ver un amplio repaso y homenaje a los bailes típicos y autóctonos del Sacromonte,

Anne-Lise

Gallery | Dette innlegget ble publisert i Bussturer., Nyheter. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Referat fra bussturen til Granada 10,11,12, mars 2015

1. jparow sier:

Fint oppsummert og veldig kjekt å lese for oss som ikke hadde høve til å delta. Gir oss litt følelsen av å ha vært med på turen lell.